معرفی کتاب:حالات و مقامات م.امید...محمدرضا شفیعی کدکنی
الهه ی الهام
انجمن ادبی

نام کتاب:حالات و مقامات م. امید

نویسنده: محمدرضا شفیعی کدکنی

ناشر:سخن، تهران 1390

تعدادصفحات:256

 

«شعرهایی هست که فقط می خوانیم. شعرهایی هست که می خوانیم و لذت می بریم.شعرهایی هست که می خوانیم و لذت می بریم و تحسین می کنیم. اما شعرهایی هم هست - و چه اندکیاب!- که می خوانیم و مارا به شگفتی وامی دارد. شعرهایی که حتی شاعر نیز پس از سرودن و دور شدن از آنها، نسبت به آنها حالت شگفتی دارد... اما از شعر هیچ کس در شگفت نشده ام جز بعضی از شعرهای اخوان ثالث( بعضی شعرهایی که او در فاصله ی 1335-1345 سروده است.)»

چند سطر بالا عین متن دکتر شفیعی کدکنی است که در صفحات 240و241 آمده است. وقتی این سطور را می خواندم به یاد نوجوانی ام افتادم که نمی توانستم شعر نو را، حتی بخوانم چه رسد که بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم. بر حسب یک اتفاق خوش و از قضا در چارچار آن سال « زمستان» م.امید من را با شعر امروز آشتی داد و چه خوش اقبال بودم که با زمستان شروع کردم! به دلم نشست. امروز دست دوستی را که با زمستان مستم کردم خالصانه می بوسم و وامدارش هستم.

در پشت جلد یشمیرنگ این کتابآمده:« شعر معماری زبان است و موسیقایی شدن تصویر عواطف انسانی در زبان.جز این هر چه هست سرگرمی کودکان کوی است و پیش از خداوند خود مرده است.مهدی اخوان ثالث(م.امید) یکی از معماران بزرگ زبان فارسی در عصر ماست.در میان ماندنی های معماری او در زبان، گاه به نمونه هایی می رسیم که جز حیرت پناهگاهی نمی یابیم.

این کتاب از چشم اندازهای گوناگون زندگی و شعر اخوان ثالث را آینگی می کند و تصویری همه جانبه از شخصیت  او را به خوانندگان ارائه می دهد. از خصوصی ترین لحظه های زندگی شخصی او تا سلوک اجتماعی و سیاسی اش. در این کتاب با ابعاد شگفت آور خلاقیت او آشنا می شویم. از نقد ساختاری  و صورتگرایانه ی کار او تا نقد اجتماعی  و روانشناسی خلاقیت هنری او. کتاب در طول نیم قرن ، بر دست یکی از نزدیک ترین یاران او که سالها و سالها با او و در کنار او زیسته است ، تألیف شده است. اطلاعات ویژه برخاسته از این کتاب را در هیچ جای دیگر نمی توان یافت.»

* فصل جامعه شناسی مخاطبان دو شاعر( شاملو و اخوان) جالب و خواندنیست.

و خاطره ای که در فصل ها پیشین ، مؤلف از اخوان تعریف کرده که روزی سر زده به [انه ی آنه آمده   با وجود زیر سیگاری  در دم دستش، خاکستر سیگارش را روی جلد« دشنه در دیس» شاملو تکانده است.و این با وجود تمام احترامی است که برای شاملو قایل است.

* مهدی اخوان ثالث(م.امید) فرزند علی و نام مادرش مریم است.پدرش عطار طبیب سنتی در شهر مشهد بوده است. گویا در اواخر خرداد 1306متولد شده و شناسنامه اش را 1307 گرفته بودند. تحصیلات ابتدایی را تا فارغ التحصیلی در رشته ی آهنگری را در شهر مشهد به انجام رساند و همچنان محروم از دیپلم ماند، تا آخر عمر!

* قدیم ترین شعر تاریخ دار او مربوط است به 1326و1327.

* ایران خانم که نام اصلی اش خدیجه است ، همسر اخوان از آن زن های نمونه ی ایرانی است. دختر عموی اوست. زنی بسیار با تحمل و خانه دار و تمام وقت در خدمت شوهر و فرزندان و تدبیر منزل.

* داغ لاله: واقعه غرق شدن دخترش لاله در سد کرج به همراه نامزدش ناصر یکی از دردناکترین وقایع زندگی اخوان بود.

* تدریس در دانشگاه تهران.

* قطع حقوق پس از انقلاب.

* افسردگی پس از انقلاب.

* تصمیم گیری درباره ی خاکجای اخوان.

* سفر به آلمان.

* سلطنت هنر...

 

به یاد استاد ادبیاتم در دوره ی تربیت معلم زنجان، جناب آقای محمدجواد شقاقی در سال های 69-70 که ما را بیشتر با اخوان آشنا کرد با این عبارت «اخوان در شعر معاصر ایران، همسنگ فردوسی در تمام قرون شعر فارسی است.» و نیز با سپاس از دوست فرهیخته و سه گانی سرایم، آقای محمدجلیل مظفری که این کتاب را به من امانت داده اند و با چند مصراع از قاصدک اخوان، شما را به ایزد منان می سپارم؛

«... قاصدک هان ولی...آخر...ای وای

راستی آیا رفتی با باد؟

با توام، آی!... کجا رفتی؟ آی!

راستی آیا جایی خبری هست هنوز

مانده خاکستر گرمی جایی

در اجاقی - طمع شعله نمی بندم-

خردک شرری هست هنوز؟»

حسن سلمانی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان الهه ی الهام و آدرس elaheelham.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان